Artykuł sponsorowany

Analiza działki pod kątem możliwości inwestycyjnych

Analiza działki pod kątem możliwości inwestycyjnych

Wybór działki pod określoną inwestycję zależy od wielu różnorodnych czynników i bez odpowiedniej wiedzy trudno jest uwzględnić je wszystkie. Wybrane biura projektowe zajmują się nie tylko przygotowywaniem i realizacją określonych projektów, ale właśnie także wnikliwą analizą działki. W tym artykule przeczytasz, jakie elementy trzeba koniecznie uwzględnić.

Analiza prawna

W przypadku posiadania gruntu, analizy dokonuje się po to, by sprawdzić, jakie prace trzeba wykonać, by nadawał się on pod inwestycję. Analiza działki jest niezbędna także wtedy, gdy inwestor zamierza kupić ziemię i musi upewnić się, że jej możliwości odpowiadają planom inwestycyjnych. Podstawą w analizie działki przed jej zakupem jest sprawdzenie tytułu prawnego oraz kwestii związanych z jej użytkowaniem. Pierwsze, co trzeba zrobić, to sprawdzić, czy działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W przypadku pozwolenia na budowę inwestor będzie musiał podporządkować się opisanym tam warunkom przeznaczenia terenu i jego zagospodarowania. Jeśli działka nie podlega MPZP, trzeba zapoznać się ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Znajdują się w nich ogólne zasady przeznaczenia danego obszaru i są one podstawą dla inwestora do wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

Analiza chłonności

W celu sprawdzenia, czy dany grunt spełnia wymagania inwestycyjne, stosuje się analizę chłonności. Uwzględnia ona m.in. linię zabudowy, jej wysokość oraz intensywność. Dzięki temu można określić gabaryty oraz ekonomiczność mającego powstać budynku. Poza miejscem użytkowym uwzględnia się także miejsca parkingowe. W przypadku miejskiej zabudowy wykonuje się badanie przesłaniania oraz nasłonecznienia, czyli dostępu światła słonecznego do pomieszczeń.

Specjalista z biura architektonicznego Deska Project w Katowicach mówi: Za pomocą analizy terenu inwestor może zweryfikować, w jaki sposób zagospodarować daną działkę i ile powierzchni mieszkalnej, usługowej lub komercyjnej może na niej wybudować. Wymaga to jednak  indywidualnego podejścia oraz szczegółowej analizy dokumentów planistycznych i technicznych.

Badania geotechniczne

Działka musi także podlegać audytowi technicznemu. W tym celu trzeba przeprowadzić badania geotechniczne mające na celu ustalenie własności geomechanicznych gruntu. Czynności, jakie trzeba wykonać, to sprawdzenie nośności gruntu oraz ustalenie poziomu wód gruntowych. Pozwoli to zastosować odpowiednie zabezpieczenia inwestycji.  Z kolei zaniedbanie tych prac może skutkować poważnymi problemami w trakcie użytkowania, np. zapadnięciem się fundamentów lub zalaniem. Gleba i wody gruntowe powinny być także przebadane pod kątem występowania zanieczyszczeń, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Środowiska. Działkę pod inwestycję należy zbadać także pod wieloma innymi aspektami. Podstawą w funkcjonowaniu każdej inwestycji jest dostęp do mediów, a więc musi być możliwości stworzenia kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągów, doprowadzenie sieci eletro- i teletechnicznej oraz gazu. Równie ważna jest istniejąca infrastruktura, która będzie odpowiadała za logistykę oraz w wybranych przypadkach komunikacja miejska. Trzeba także uwzględnić okoliczne cieki i zbiorniki wodne.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz do artykułu

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Budowa lub remont domu czy mieszkania przebiegły sprawnie? Jesteś zadowolony z mebli? Pomogło Ci biuro projektów? W takim razie skomentuj usługę lub ofertę i podziel się nią z innymi użytkownikami. Dzięki temu pomożesz innym podjąć właściwą decyzję. Dodaj komentarz w celu rozwinięcia naszego katalogu firm. Skorzystaj z usług budowlanych czy architektonicznych, które oferują firmy działające na terenie całej Polski. Sprawdź ich ofertę i skorzystaj z usług.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.